Nyári élményszerzés a bölcsődében, óvodában
A nyári szünet alatt ügyeletet tartó intézményekben az udvari mozgásos játékok kezdeményezése mellett olyan élményszerű elfoglaltságokra is gondolnunk kell, melyek oldhatják a gyerekek feszültségét, hiszen ilyenkor – az összevonásokból adódóan – sokszor szorongóbbak, nehezebben találják a helyüket az új (átmeneti) csoportjukban.
Ebben az időszakban szerencsés odafigyelnünk arra, hogy minél zökkenőmentesebben tudják a gyerekek az érzelmi feszültségeiket pozitív irányúan feldolgozni (elaborálni), pl. legyen alkalmuk sokat rajzolni, gyurmázni, nyomdázni, tépkedni, homokozni stb. A különböző játéktípusok közül a gyakorló játékoknál a formaillesztők, golyópályák, a konstruáló játékeszközöknél a papírtéglák, építőkockák, a szerepjátékoknál a különböző méretű kendők, sapkák, kalapok, a szabályjátékok közül a memóriajátékok, egyszerűbb kártyajátékok (pl. Fekete Péter típusú párosító kártyajátékok).
A kezdeményezett játékok közül a „Mi változott?” című játék garantált sikert hozhat.
A játék leírása
Üljünk körbe. Motiváció: Mikor láttatok utoljára mókust? Hol laknak a mókusok? Most ti is egy kis mókusok lesztek! Kérlek, húzzátok fel a térdeteket, tegyétek a könyökötöket a térdetekre, nyissátok ki a kis a tenyereteket! Ha azt halljátok, hogy: „Kis mókusok, az odúba be!” ti is bújjatok be a tenyeretek mögé. Valamit megváltoztatok magamon. Ha azt mondom: „Kis mókusok, az odúból ki!” ti is bújjatok ki és mondjátok (vagy mutassátok) meg nekem, hogy mi változott rajtam.
Kiegészítés:
Először jól látható dolgokat változtassunk meg magunkon, pl. tegyünk fel bohócorrot, szemüveget, kendőt. Majd egyre nehezebb dolgokat, pl. vegyük le az óránkat, tegyünk át egy gyűrűt az egyik ujjunkról a másikra, húzzuk fel az egyik nadrágszárunkat stb. Utána cseréljünk, most mi bújjunk el és találjuk ki, hogy mit változtatnak meg a gyermekek magukon. Egyszerre több gyerek is megváltoztathat magán dolgokat.
Erről a játékről készült videónkat itt nézhető meg.
